Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΡΑΜ. ΕΝΑ ΟΝΕΙΡΟ ΠΟΥ ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΛΗΘΙΝΟ!

Η επέκταση του ΤΡΑΜ έχει παραμείνει στα συρτάρια των κυβερνήσεων και τόσα χρονιά καθυστερούν την επέκταση του. Μια επέκταση μονόδρομος τόσο για την Αθήνα όσο και για  τον Πειραιά που θα βοηθήσει  στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της πόλης, καθώς στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. 
Σε όλη την Ευρώπη το ΤΡΑΜ έχει εδραιωθεί ως ζωτικής σημασίας μέσο μεταφοράς. Είναι το μοναδικό μέσο που πολεοδομεί, προσθέτει πράσινο και εκτοπίζει το ΙΧ.  

Όμως είναι και μονόδρομος και για την βιωσιμότητα της Τραμ Α.Ε. και της νέας εταιρείας ΣΤΑΣΥ (Σταθερή Συγκοινωνία).

Το έργο της επέκτασης προς τον Πειραιά που μετά από χρόνια διαφωνιών, καβγάδων, αλλαγής χάραξης και ενστάσεων προκηρύχθηκε τον Μάιο του 2009, σήμερα έχει εξελίχθη σε δικαστικό θρίλερ μετά την απόφαση της ΤΡΑΜ να κατοχυρώσει το έργο στο σχήμα Τέρνα Ενεργειακή – ΤΟΜΗ που είχε λάβει την τέταρτη θέση στην κατάταξη, ενώ προσωρινός ανάδοχος είχε αναδειχθεί η ΘΕΜΕΛΗ.

Το μόνο βέβαιο συμπέρασμα από τον… καυγά είναι πως χαμένο βγαίνει το ΤΡΑΜ αφού η επέκταση του έργου στον Πειραιά είναι κρίσιμης σημασίας για την βιωσιμότητά του αφού εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει περίπου 35.000 έως 40.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση με αποτέλεσμα το τραμ από τα λειτουργικά του έσοδα να καλύπτει περίου το 70% -75% του λειτουργικού κόστους.

Ο νόμος για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών ορίζει ότι εταιρείες λειτουργούν ως ενιαία οντότητα σε ότι αφορά τα οικονομικά και στην περίπτωση που μια εταιρεία παρουσιάζει κερδοφορία τότε αυτή κατευθύνεται στην κάλυψη ελλειμμάτων που υπάρχουν.

Ωστόσο με δεδομένη την πολύ σημαντική μείωση της κρατικής επιδότησης προς τις αστικές συγκοινωνίες θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιδοτηθεί η βαριά ελλειμματική λειτουργία του τραμ την ώρα μάλιστα που όλες μελέτες αναφέρουν ότι με την επέκταση του στον Πειραιά θα μπορούσε να δημιουργήσει ακόμη και προϋποθέσεις κερδοφόρας λειτουργίας.

Σήμερα η υλοποίηση της επέκτασης προς τον Πειραιά, ούτε καν είναι ορατό το αν και πότε θα καταφέρει τελικά να κατασκευαστεί.

Επίσης μελετάται επέκταση προς Αργυρούπολη, η οποία θα ενώσει την παραλιακή γραμμή του τραμ από τη στάση «ΕΛΛΗΝΙΚΟ» έως το νέο σταθμό του μετρό «ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ» επί της Λ. Βουλιαγμένης και θα έχει μήκος 1,8 χλμ. και προϋπολογισμό 18 εκατομμυρίων ευρώ.  

Τέλος να επισημάνουμε ότι  μέσα στις εξαγγελίες για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής του υπουργείου Περιβάλλοντος Ενεργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Αθήνα- Αττική 2014», προβλέπεται επέκταση του τραμ μέσω της πεζοδρόμησης της οδού Πανεπιστημίου προς την Πατησίων. 
Αυτή η πρόταση είναι καλή  για το Τραμ, διότι το 2009 που είχε εξαγγείλει  ο κ. Σουφλιάς το ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής, δεν προέβλεπε επέκταση του τραμ, για το οποίο δεν έτρεφε... φιλικές διαθέσεις

Ωστόσο οι ρυθμοί είναι απελπιστικά αργοί που κανείς δεν γνωρίζει εάν και εφόσον όλα αυτά που εξαγγέλθηκαν θα πραγματοποιηθούν ή θα παραμείνουν στα συρτάρια και αυτά μαζί με δεκάδες άλλες εξαγγελίες για το Τραμ τα τελευταία χρόνια.

Πιο κάτω μπορείτε να διαβάστε  « ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΡΑΜ ΣΤΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΑ». Η μελέτη είναι από το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του τομέα Πολεοδομίας και Χωροταξίας της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ.